söndag 2 mars 2014

Hawaii, Honolulu ~ FEB 2014

Äntligen på flera veckor har jag tid att sätta mig ner och blogga. Det har hänt så himla mycket på senaste tiden och jag ska berätta om allt, men först tänkte jag skriva om hur det var i Hawaii när jag var där för några veckor sedan.

Mellan 1-8 Februari var jag i Hawaii, i huvudstaden Honolulu på ön O'ahu. Resan var arrangerad av YFU och för de utbytesstudenter som ville åka. Totalt var vi 111 utbytesstudenter under veckan. Resan var bland de bästa jag har varit med om. Jag träffade massa härliga nya människor och att bara få chansen att åka dit och få uppleva Hawaii var helt otroligt!

Februari, dag 1.Jag och min kära italienska vän Francesca som också bor i Delaware (40 min från mig) bokade flygbiljetter tillsammans och reste tillsammans. Jag sov över hos henne kvällen innan vi åkte och vi blev köra till flygplatsen av hennes värd mamma. Resan till Hawaii var lång med ett stop i San Fransisco. Efter ca 13 timmar resa var vi framme kl 17.00 på Honolulu flygplats där vi mötte upp med andra utbytesstudenter som hade åkt med samma flyg.
Vi blev upphämtade med buss och blev körda till vårt Hotel "Pacific Beach Hotel" där de flesta redan väntade. Blev så glad när jag träffade bland annat Jennie från Sverige som jag inte träffat sen jag sist var i Sverige och Dario som kom att bli en av mina bästa vänner under resan.
Vi checkade in, träffade våra rumskompisar, fick namnskyltar och blev indelade i grupper som vi skulle hålla oss till under veckan då vi hade våra aktiviteter. Jag delade rum med tre andra tjejer, Emmy och Josefine från tyskland och Lina från Danmark.
Sedan hade vi middag och informationsmöte innan de släppte iväg oss för fri tid. Jag, Francesca, Dario och Mario gick ut och checkade runt lite i stan. Jag, Francesca och Dario kände varandra bra sen tidigare YFU träffar men Mario har tidigare inte varit med på de flesta träffar men han och Dario träffade varandra på planet. Så resten av veckan höll vi fyra ihop hela tiden, blandat med annat folk också såklart, men vi blev verkligen tajta! Efter att vi gott runt och pratat om hur exalterade vi var över att vi äntligen var framme och hur mycket vi såg fram emot den kommande veckan var vi tvugna att gå tillbaka till hotellet och vara på vårt rum kl 12.00.

Framme i Hawaii. Pernille (danmark) taggad på bussen till hotellet.


Dario, Mario & Fran.




Februari, dag 2. 
Frukost vid 7.30. Grupperna som vi blev indelade i fick olika tider till att göra olika aktiviteter, dock var det samma aktiviteter med alla 111 studenter kunde inte göra det samtidigt. Min grupp  började med att bara chilla på stranden i några timmar. Vi spelade volleyboll, paddlade runt med Mario och Dario som var i en annan grupp och de hyrde surfbrädor och bara paddlade runt och lekte runt på stranden, badade och solade. Var en helt fantastisk dag med värme som jag inte kännt på så länge! Jag njöt kan jag bara säga!! Vi var tvugna att smörja in oss hela tiden dock för solen var så stark, och trots detta var det folk som brände sig rejält redan första dagen. 12.00 var det dags för lunch, vilket vi var tvugna att köpa själva varje dag. Frukost och middag var inräknat i avgiften. Efter lunch var det vår tur att åka Katameran båt. Åkte ut och badade längre ut i havet. Vi såg en sköldpadda som lugnt simmade förbi och lite längre ut var det 3 stora valar som lekte i vattnet och sprutade vatten. 15.00 var det surf lektion, vilket var det bästa på hela dagen! Vi hade först en liten lektion på stranden innan vi simmade ut till vågorna. Vi väntade in en våg, och vår instruktör sa åt oss att börja paddla med armarna och när han sa "STAND" ställde vi oss upp och surfade på vågen. Så jäkla kul! Vi var ute i ca en timme och när vi var klara hade vi alla stora skavsår på knän och fötter pga surfbrädan, men det var så värt det! Sedan var det dags att gå tillbaka till hotellet. Gjorde oss iordning för att gå ut och käka middag. Vi gick till en pizzeria och efter middag var det fri tid då vi gick runt på stan för att inhandla lite souvenirer.  Folk spelade musik på gatorna, det var dans och varmt väder.
från katameranen
med solen i ögonen väntarf vi på att få gå på katameranen.
underbara Louise (Brasilien) och Pernille (Danmark)
Blev beroende av denna smoothie.. Pacific plunge Waikiki sunset. omg!
utsikt från hotelrummet.
Middag! Mario och Marvin
Long lost twin?







Februari, dag 3
Efter frukost kom en buss och hämtade upp oss och tog oss till innerstaden där vi gick på en liten guidad tur och fick veta lite om Honolulu's historia och dess forna kungar och drottningar. Vi åkte förbi huset där Obama bodde och gick i skolan och även stället där Bruno Mars växte upp. Sedan åkte vi vidare till Dolce ananas plantage där vi käkade ananas glass, tog reda på våra Hawaiianska namn ( mitt är Mae'mae och betyder öppenhet och renhet), och köpte vår egna snäcka som man fick öppna själv och fick pärlan som var inuti. Man vet inte hur stor pärlan skulle vara eller vilken färg. Jag fick den mest sällsynta färgen lila som betyder visdom. Man kunde göra om den till ett halsband vilket jag gjorde, och så även Jennie som gjorde samma sak. Vi stog där med världens långsammanste kassörer och känner att tiden tickar och vi måste vara tillbaka på bussen. Kommer man sent så lämnar bussen och man var tvugnen att betala för en taxi. En av ledarna kom springandes och skyndade på oss, och vi fick springa tillbaka till bussen där alla andra redan väntade. För att lära oss en läxa var vi tvugna att ställa oss upp och sjunga för hela bussen, en låt som studenterna fick välja. Och såklart valde de "What does the fox say" och det enda jag kunde se var tusen kameror uppe och redo i luften! Men det var kul, det gav alla ett gott skratt så det bjöd vi på haha!
Vi stannade i en liten by där vi fick fritid och lunchtid. Vi köpte lite fler souvenirer och gick till ett känt hamburgeställe för lunch. De hade en hamburgare med ananas på som vi alla beställde, och det var den bästa hamburgaren jag ätit i mitt liv!! Hela dagen gick jag, Mario, Dario och Franseca runt i våra hawaiianska blomhalsband som Dario hade köpt till oss. Go big or go home!
Sedan åkte vi vidare till en av de mest kända stränder för surfing där vi stannade till och tog kort. Vädret var dock inte lika bra denna dagen då det var molningt och regnigt. men värmen var fortfarande där.
Sedan åkte vi vidare till ett Hawaiianskt kultur center där man fick uppleva den riktiga kulturen. Det började regna riktigt ordentligt så vi fick alla gå runt i ponchos. Vi testade på en typisk maträtt som är en typ av lila ris (vilket inte var särskilt populärt haha), lärde oss att spela ukulele och gick och kollade på en liten minishow med musik och komedi där de drog upp folk på scen, bland annat några från vår grupp för att dansa. Det var massa fler saker man kunde göra, såsom dansa hulahula, göra egen eld och paddla kajak, men vi hade inte riktigt tid med det innan det var dags att äta middag. Middagen var serverad där och det var en stor buffé. Maten var super god och vi var på ett sånt konstigt humör att vi satt och larvade runt och skrattade hela middagen och resten av den dagen! Jag hade ont i magen av allt skrattande! Efter en kort stund av fritid gick vi på en jätte bra show som hade en hel uppbyggd historia, hulahula dans, sång och eldshow. Grymt!!





Två av våra ledare
Pernille och Louise




jag och jennie


Pernille & jag
vänster: Louise (brasilien), Pernille (dansk), jag, Jennie (svensk), Fransesca (italienska)

The Fam! Fran, Mario, Jag och Dario

Fran, Jag och Louise (Sweitz) kollar på minishowen.





Februari, dag 4 
Vi lämnade hotellet kl 8.30 för att åka till en utsikts plats. Dock var det så molnigt så vi kunde knappt se längre än en armlängds avstånd haha! Vi åkte in till stan där vi fick fritid, vilket vi använde till lite shopping och lunchtid. Sedan skulle vi ha vår andra strand dag och trots att det var dåligt väder med delvis regn så åkte vi till stranden med glada miner i vilket fall som helst. Vi spenderade resten av dagen där och lekte runt på stranden och badade, det var fortfarande varmt så att solen inte var framme hela tiden spelade ingen roll. Vi spelade volleyboll, football och hade andra lekar. Vid slutet av vår strand tid samlade våra ledare ihop oss och ville att vi skulle lägga oss på stranden plankandes med huvudet neråt och bilda ett stort mönster där det stog "YFU" med oss alla 111 utbytesstudenter. Och det gick! Alla låg där raklånga med huvudet  i sanden och de tog kort på det.  Vi gick tillbaka till bussen och hela vägen hem igen var det party i bussen med dans och sång, vi stod upp på sätena (heheheh... olagligt och farligt?) och dunkade till musiken! Vi kom tillbaka runt 17.00. Vissa gick och spenderade tid i poolen och andra gjorde sig i ordning för middagen.
Middag var på Hard Rock Café, och på grund av detta klädde vi upp oss lite extra i våra fina sommarkläder. Skrattade och pratade oss igenom hela middagen och sedan var det fritid igen i stan innan vi var tvugna att vara inne på våra rum vid 23.00 igen.

jag och fran
pernille och dario busar


street performance och de drog upp pernille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar