söndag 2 mars 2014

Hawaii, Honolulu ~ FEB 2014

Februari, dag 5
SNORKLING DAY! Hälften av oss lämnade hotellet i mini vans vid 8.30 vilket vi var glada över för det var lite sovmorgon för oss. Våra två grupper åkte till Hanauma Bay Beach för en dag med snorkling medan den andra halvan åkte iväg på hiking i bergen. Vi hade turen på vår sida då det var en av de bästa soldagarna! Vi fick snorkel utrustningen i bilen och jag, fransesca, Dario och Mario köpte även två undervattens kameror att dela på. Stranden låg på botten av en gammal vulkan så vi var tvugna att gå ner för en lång och brant backe. Stranden var underbart vacker och lång med massor av liv både ovanför och under vatten. Vi sprang rätt i vattnet med våra kameror när vi placerat ut våra handdukar. Vi tappade genast bort Dario och Mario men vi snorklade runt ett tag. Vi kom på att vi inte riktigt läst instruktionerna på kameran ordentligt och insåg att vi var tvugna att snurra på en knapp innan varje kort. Pojkarna hade den andra kameran meeen vi kunde inte hitta dem. De kom upp lite senare när vi låg och solade och de var helt exalterade över alla bra kort de tagit på fina fiskar, framför allt en uppblåsbar fisk. Meeen de korten kommer vi aldrig se skymten av haha. De blev så arga när vi berättade om hur man måste snurra på knappen mellan varje kort haha! Så de hade inte tagit några kort alls...
Vi lekte runt på stranden ett tag, och bestämde oss för att käka vår lunch.. och helt plötsligt fick vi sällskap av en flock duvor. De försökte ta vår mat och var helt klart vana vid människor. En duva satte sig på min arm när jag låg ner för att försöka få tag i maten jag höll i min hand! En av tjejerna i gruppen har fågelfobi och sprang runt och skrek och fick nästan panik attack av alla fåglar... vilket jag tyckte var as roligt haha!
Vi hade hört att det skulle finnas sköldpaddor om man hade tur där, så när det var cirka en timme kvar innan vi var tvugna att gå tillbaka till bilarna så sa Jag, Mario och Dario att vi skulle simma ut en snabbis igen och försöka hitta en.. Vi tog med oss kameran och när vi var ute i vattnet sa jag till pojkarna "Okey lets find that turtle" och precis då tittade Mario ner under vattnet och började skrika i sin snorkel och flaxa med hela kroppen. Vi alla tittade ner och såg en stor sköldpadda simma precis under oss, inte ens två meter ifrån! Vi simmade efter sköldpaddan och tog massa kort! Det är inte alla som får chansen att ta sköldpadd's-selfie haha! Hela resten av dagen var vi så glada över att fått simma med en livs levande, fri sköldpadda.. det var verkligen så coolt!
Vi kom tillbaka till hotellet och när jag tittade mig i spegeln insåg jag hur röd jag var... trots flera lager solkräm blev jag rejält solbränd! När alla var samlade igen efter en full dag av snorkling och hiking åkte vi in till stan för att käka middag. Vi åkte till den stora gallerian och de släppte iväg oss på en shopping runda innan det var dags för middag. Och jag blev så glad när jag insåg vart middagen skulle hålla hus... på Bubba Gump Shrimp, resturangen från Forest Gump där deras specialité är räkor och andra skaldjur. Jag var ursvulten och beställde friterade räkor, vilket de är kända för. Under tiden vi åt hade vi en liten tävling om hur mycket vi visste om filmen och visste man svaret skulle man skrika ut sitt namn!
Utanför resturangen var den lilla bänken, Forest's skor, hans resväska och choklad asked.. så klockrent!





Jag och bestie Dario



Februari, dag 6
Vaknade upp och redo att gå vid 8.00. Vi åkte till Pearl Harbor för att göra volunter arbete i utbyte mot en guidad tur på ett stort krigsfartyg. Vi fick handskar och tvättservetter att skrubba rent med och sedan var det dags för vår guideade tur både utanför och inuti skeppet. Vi lämnade för att åka och käka lunch med kom sedan tillbaka för att åka ut till The Pearl Harbor memorial. Precis innan vi åkte ut med båten hittade Dario en kokosnöt som vi så länge letat efter! Vi gömde den i en buske för att hämta upp när vi kom tillbaka igen. Innan vi åkte iväg var vi tvugna att se en historisk film om vad som hände under Pearl Harbor attacken. The memorial var en vit byggnad som var byggd på en av de skepp som sjönk och som ännu inte har tagits upp ur vattnet. Det beror på att mer än 1000 människor dog på det skeppet så de lät det skeppet vara. Ännu är det ett konstant läckage av olja från skeppet, vilket det har varit sen 1941.
Sedan var det dags att åka tillbaka igen. Våra ledare ville testa att åka till utsikts platsen igen där vi var några dagar sedan men det var fortfarande molningt så det sket sig. Vi hade fritid när vi kom tillbaka så jag, Mario, Dario och Fran gick till stranden nära hotellet för lite sol och bad innan vi var tvugna att vara tillbaka och redo att gå ut och käka middag vid 18.00. Vi fick middag serverad på Hilton hotel och där satt jag bredvid en tjej som jag inte hade någon aning om att även hon var från Göteborg! Blev så glad! Det är lite svårt att umgås med alla 111 människor och de enda jag visste var från sverige var Jennie som är från Valberg och ca 10 stockholmare varav 90% av dem var snobbiga jäklar som jag inte tyckte om att spendera tid med.
Hennes namn är Johanna i alla fall och vi ska absolut mötas upp igen när vi kommer tillbaka till Sverige.
Efter att vi käkat middagen gick vissa raka vägen till Mc Donalds för maten var inte den bästa. Jag klagade inte men vissa kunde inte äta hamburgaren som serverades pga smak eller något.
Jag och Dario gick själva runt i stan då vi hade tappat bort resten av folket.  Vi satte oss vid stranden och pratade om allt mellan himmel och gjord, och denna natt var då vi verkligen skapade ett band. Vi pratar nästan varje dag nu sen vi kom hem och han kom att bli en av mina bästa vänner!
Det roliga var att folk såg hur tajta vi blev och folk började fråga om vi var ett par eller dejtade, vilket vi tyckte var as kul för varken han eller jag ser varandra på det sättet!
När vi gick runt och insåg att vi hade vart själva ett tag ringde vi Mario men han svarade inte. Helt plötsligt kommer han springandes förbi oss med shopping påsar och säger.. "Hey guys!" och fortsätter springa. Jag och Dario bara kollade på varandra och började springa efter Mario, gapskrattandes pga hela situationen. När vi väl kommit ifatt honom får vi reda på att han tappat bort sitt kredit kort och vi letade och letade men kunde inte hitta det någonstans, så han fick ringa banken och låsa det. Stackars Mario...
Innan vi var tvugna att vara på vårt rum igen hade vi ett informationsmöte i lobbyn om den kommande dagen.
äntligen en kokosnöt! luktade dock skunk och var täckt i insekter... men ändå!


I'm flying Dario
Delaware flaggan.

Namn på alla som dog under pearl harbor.
The memorial.

utbytesstudenter överallt... var man än kollar är det blåa t-shirtar!





Februari, dag 7
Sista dagen... hemskt! Vi delades in i våra snorkling/hiking grupper och denna gången var det vår tur att gå på hiking i bergen. Vi gick från hotellet hela vägen till en vulkan en bit bort och besteg vulkanen hela vägen till toppen... i hetta! Jag trodde inte jag skulle tycka om hiking men det var faktiskt riktigt gött! Innan vi började gå hade vi stretching och gick sedan i 30 minuter tills vi kom fram till början av vulkanen. De som ville jogga/sringa upp för vulkanen började springa medan resten av oss gick. Hade jag vetat om det hade jag också velat springa men jag hade fel kläder på mig... Det var riktigt jobbigt och svettigt att bara gå men musik gjorde det enklare. Efter ca 45 minuter nådde vi toppen och belöning för mödan var den underbara utsikten över hela ön kändes det som. Vi mötte sprintarna på toppen, och Mario var så stolt för han var den som nådde toppen först. Vi tog bilder och gick sedan tillbaka ner hela vägen. Väl nere köpte vi en typ av glass kallad Ice shave som är smaksatt is och satte oss i gräset. Helt plötsligt kommer en flock fåglar igen.. och alla börjar skämta om den dagen på stranden och helt plötsligt fick jag namnet Bird Lady, för de nedrans fåglarna tycktes alltid vara dragna till mig av någon anledning.
När vi kom tillbaka till hotellet igen gick vi alla till stranden en stund. Jag och Mario gick ut på stan en stund för att köpa present till hans syster innan det var dags för oss att åka till stället där vi skulle ha vår sista middag. Vi åkte till ett Hawaiianskt ställe som kallas "Cove Paradise". Alla var uppklädda i klänningar och blommor i håret och de flesta killar hade på sig en hawaii skjorta. När vi kom fram fick vi välkomst drinkar och ett blomhalsband. Det var placerat mitt på stranden och de fanns några aktiviteter man kunde göra innan middagen. Och för varje aktivitet man van fick man ett snäckhalsband. Vi kastade spjut, lärde oss att dansa hulahula, fick fake tattueringar (jag gjorde en tatuering på mina armar där det stog ""Bird lady"). De som jobbade där gick runt i Hawaiianska kjolar och männens kroppar är inte att leka med...
Följde man efter en kille så skulle man få uppleva små roliga shower som var utplacerade lite här och var. De visade oss bland annat hur de gör för att fiska, de klättrade upp i palmträd och tog ner kokosnötter och sen ledde de oss till en samlingsplats runt något som såg ut att vara ett hål i marken. De hade en liten mini show där de berättade för oss att maten vi skulle äta var köttet från den gris som legat under marken och blivit tillagad i 16 timmar. De lyfte upp grisen och tog bort den till buffén och alla följde efter och vi satte oss ner. Medan vi åt var det en dans- och eldshow på scen. Middagen höll hus utomhus under bar himmel. Helt plötsligt började det regna, men ingen reagerade på det. Maten och alla våra saker blev blöta men inte en enda människa klagade på att det började regna, vi bara satte på oss våra ponchos som delades ut och fortsatte äta och ha en lika trevlig stund ändå! Helt plötsligt ser vi hur en kille från vår grupp, Otto från Stockholm, kommer upp på scen i stråkjol, kokosnöt bh och en stor hatt! Han börjar dansa tillsammans med en huluhula tjej och bjuder på en sån jäkla rolig show att vi alla grät av skratt! Så grymt bra!
Sen började kvällen gå mot sitt slut. När vi gick tillbaka till bussarna mötte jag och Francesca några av killarna som jobbade där, och vi frågade om vi kunde få ta kort med dem. Helt plötsligt var det en samlingsplats för alla tjejer som ville turas om att ta kort med de heta hawaiianska killarna hahah!!
Bussresan hem var full av party. Vi alla stog upp och dansade och sjöng så det stod härliga till hela vägen hem. Vi hade ett kort avskedsmöte i lobbyn när vi kom fram. Det var pernilles födelsedag så jag, mario, fran och dario gav henne vår present vi köpt henne vilket  ar choklad, en nyckelring och lotion. Även Frepp, Davis, Louise och Marvin gav henne deras present. Vi hängde i lobbyn till 12 då vi var tvugna att vara i våra rum.. Och jag insåg att jag tappat bort min mobil. Jag sprang runt i hela hotellet och letade efter den me kunde fortfarande inte hitta den...




Jag och ledaren Emily










Februari, dag 8
Strax innan vi gick och lade oss kvällen innan bestämde jag, mario, fran och dario att vi skulle gå upp tidigt och kolla på soluppgången eftersom det skulle vara den sista dagen att vakna upp i Hawaii. Eftersom att jag fortfarande inte hade hittat min telefon så kom Fran och väckte mig. Vi gick ner i lobbyn och väntade på killarna... som aldrig kom. Efter att vi väntat i 35 minuter gick vi ut själva men solen var så seg på att komma upp och vi var dödströtta så vi gick tillbaka till våra rum och tillbaka till sängs haha! så ovärt..
Till frukosten möter vi killarna och Mario har ett dumt leende på läpparna.. han kommer fram till mig och ger mig min telefon, den jäkeln! Han hade haft den hela tiden och visste att jag letade efter den och bara satte på ljudlöst när jag ringde!! han har tur att jag älskar honom ;)
Dagen gick åt till att invänta tiden då man var tvungen att lämna hotellet för att åka till flygplatsen. Vi fyra skulle åka med samma flyg´och planet skulle inte lyfta förrän kl 5, så vi spenderade mestadels av tiden på stranden och i poolen på hotellet och käka lunch. Vi satte oss på en bänk vid stranden och bara tog in de sista solstrålarna och känslan av att vara där tillsammans.  Folk lämnade hotellet i omgångar och tillslut var det vår tur att stiga på bussen som skulle ta oss till flygplatsen. Bussresan dit var hemsk. Alla satt tysta och var smått derpimerade över att behöva åka hem. Busschauffören var så söt och försökte få oss på bättre humör genom att sätta på musik och få oss att sjunga, men det var meningslöst. Jag hade en stor klump i magen och i halsen och när Dario vände sig om för att ge mig en stor kram och hade tårar rinnandes ner för kinderna kunde jag inte hålla mig.. jag brast ut i gråt och tårarna bara forsade. usch det var hemskt!
Flyget var försenat med till 17.40 men längre än så kunde vi inte stanna. Den totala flygresan var ca 14 timmar, så det var väldigt uppskattat med obegränsad tillgång till film på flyget. Vi hade även lassat upp med tonvis av snacks, då mat inte är serverad på resor inom Amerika. Endast dricka är serverat vilket är riktigt dåligt. Inte ens en påse nötter får man. Vi mellanlandade i Washington Dallas. Vi sa hejdå till Mario och Dario som var framme, men jag och Fransesca hade fortfarande ett flyg att passa som skulle ta oss till Philadlphia...

Denna veckan i Hawaii har varit helt fantastisk och jag är så glad att jag åkte med! Alla aktiviteter i sig var helt underbara men det som jag är mest välsignad över är att jag blev så tajt med Dario, Fransesca och Mario. De är alla helt fantastiska och jag älskar de allihop. Jag kommer alltid att ha ett starkt minne av sköldpaddan som simmade under oss och av dagen då vi lärde oss att surfa. Kan inte vänta tills jag kommer tillbaka, vilket jag garanterat kommer att göra!
Mario visar vår "stick och brinn-" gest. ett internt skämt haha!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar