onsdag 11 september 2013

En månad i staterna

Nu har jag vart här i en över en månad, det är sjukt vad tiden går fort! Igår för exakt 4 veckor sedan anlände jag till Philadelphias flygplats. Under denna månaden har jag upplevt så mycket, träffat massa härliga människor, fått nya vänner, sett likheter och skillnader, tyckt att deras sätt att leva är helt korkad men samtidigt älskat vissa saker, fått en större förståelse över hur Sveriges kultur är, gråtit och skrattat.

Än så länge är jag jätte glad över att jag åkte, även om jag saknar er där hemma, och jag tror och hoppas att det kommer vara så resten av året. Jag har haft turen att hamna i en jätte bra familj som jag hyser den största respekten för. Jag är jätte tacksam över att få bo i denna familjen och varje dag känner jag det största stödet från mina värd föräldrar. De vill att mitt år ska bli så bra som möjligt eftersom att mycket av det jag upplever här under året kommer påverka mig för resten av livet. En månad av 10 har passerat. Det är bara 9 månader kvar innan jag ska åka hem igen. Och jag har fortfarande massa saker kvar jag vill uppleva. Jag skrev en lista på vad jag vill göra under mitt år och några saker har jag hunnit uppfylla, som till exempel:

- Äta "Frozen Yoghurt"
- Våga prata inför min klass (
Vilket jag faktiskt gjorde idag, inför hela klassen och det gick super)
- Spendera en dag på stranden
- Ätit på taco bell
- Shoppat


Men jag har fortfarande massvis med saker jag vill göra, som till exempel:
- Åka till New York
- Gå på homecomin/prom
- Åka till Washington
- Göra något jag aldrig skulle våga hemma
(Här planerar jag att gå på audition för skol musikalen och även gå på audition för solo roller, fyfan blir nervör bara jag tänker på det men det är också därför jag bestämt mig för att göra det)
- Gå med i en sport
- Gå med i någon slags klubb


Det finns fler saker jag vill göra men kommer inte på något just nu.



~

Jag vill få ut så mycket som möjligt under mitt år i U.S.A eftersom det är en "One time experience". Jag lär mig nya saker varje dag, min engelska förbättras och jag iaktar allt runtomkring mig fortfarande. Tillexempel:

- De flesta äter med endast sin gaffel och inte kniv.
- Det finns nästan ingen allmän transport som bussar/tåg, alla är beroende av att någon annan ska köra. Vilket är mycket bättre i Sverige. Har man ingen som kan köra och man ska en bit bort så blir man fast hemma.
- Människorna är väldigt öppna och tar lätt kontakt men jag upplever att man i Sverige lättare hittar bestående och äkta vänner. Det gäller inte bara mig som utbytesstudent men jag har pratat med många och de flesta säger att de inte har så många nära vänner, de har mer kompisar. Och jag säger inte att det är så för alla.
- Allt är väldigt strikt. Klädregler, de följer klockan som ringer när lektionerna börjar/slutar till punkt och pricka, man får inte gå i korridoren under lektionstid utan ett skriftligt tillstånd om man exempelvis ska på toa, man får inte ta upp mobilen ens under lunch mm.
- De har en stor respekt för sitt land, såklart, och den amerikanska flaggan syns till överallt i alla klassrum.



Visste inte vad jag skulle lägga upp för bilder till detta inlägg, så det fick bli en liten demonstartion av min vardagliga rutin. Först en bild på Dunkin' Donuts där Chante varje morgon köper sin frukost medan jag sitter i bilen med magen fullproppad av gröt och ägg. I skolan är det total förbud mot telefoner så det är lite svårt att ta bilder, men lyckades smyga till mig ett foto på den minsta korridoren i hela skolan utanför mitt klassrum till Animal Science. Skolans färger, som ni ser här, är blå och vit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar