måndag 9 september 2013

Helgen med YFU

Här kommer bilderna från helgen då det var dags för YFU orientation.

LÖRDAG:
Francesca (italienare) och hennes värd mamma kom och hämtade mig tidigt på lördags morgon för att åka till Baltimore där eventet var. Alla andra studenter var redan där och detta var obligatoriskt för oss så det betyder att alla utbytesstudenter på östsidan nu är här. Vi pratade massa om vilka situationer som kan uppstå mellan oss och värdfamiljen och hur man ska lösa det på bästa sätt, vad vi ska undvika, frågor och problem. Vi var där i några timmar, hade möte, käkade en jätte god lunch och sen var det slut. Det var jätte roligt att träffa de nya studenterna som inte kunde komma på Picknicken sist. Träffade bland annat Italienare, en Brasilianare, en Finländare, en från Estland och massa andra länder.

Efter eventet åkte resten av studenterna iväg på golf och pizza kväll hemma hos en kille. Jag ville jätte gärna följa med dit men jag skulle sova över hos Yuki från Japan så hennes familj bestämde reglerna sorgligt nog. Men vi hade kul ändå! Hon bor i Baltimore i ett litet hus tillsammans med en mamma, pappa, två systrar och en bror. Det var riktigt skönt att gå runt i kvarteret med Yuki och bara prata av sig om tankar, känslor och ja allt som man tänker på som utbytesstudent. Vi kollade på skräckfilm, käkade godis och bara larvade oss haha!

Från vänster: Arthur (Brasilien), Francesca (Italien), Tjej från Estland, Yuki (japan), Mario (tyskland), Pinja (Finland), Dario (Italien)







SÖNDAG:
Vi blev väckta av Yukis syster tidigt på morgonen för att hinna bli klara inför nästa yfu event. Det var en festival i Maryland som hålls varje år för att fira renässansen. Vi träffade våra kära vänner vid entrén kl 11. Det var fullt med folk överallt som var utklädda till pirater. Hela festivalen hade medeltidstema så när man gick in så kändes det som att man var i en medeltida stad. Vi gick runt i fem timmar och kollade på olika shower som till exempel tornering, vi kastade yxa, sköt pil och både, käkade mat, kollade i souvenir butikerna och hade massa kul. Det var en dag full av skratt! Som alltid är det lite svårt att hålla ihop gruppen hela dagen men jag tycker ändå att vi lyckades beblanda oss väldigt bra!
Det är tre andra svenskar i gruppen, och det känns jätte konstigt att prata svenska med någon. Både jag och Fredrik, som är från Stockholm, sa nästan samtidigt "Shit såhär brukar jag inte prata när jag pratar svenska i Sverige." Det blir som en mix av amerikanska, den göteborgska och stockholmska dialekten haha. Orden knyter sig i munnen och ibland kommer man inte ens på det motsvarande ordet. Det är så konstigt hur hjärnan anpassar sig så fort efter språket/dialekten man hör och pratar varje dag.
I alla fall, det var en riktigt härlig dag. Jag var helt slut när jag kom hem på kvällen och då var jag tvungen att göra klart ett projekt i biologin som skulle vara klart till idag. Jag somnade på två sekunder när jag la mig sen haha!

Hoppas alla har det bra där hemma, puss och kram!

Vänster: Pilar (spanien), Maggie (värdsyster & amerikan), Marvin (Tyskland), Anna (Tyskland), Fredrik (svenne) & lilla jag.

Söta Anna från Tyskland. Älskar denna bilden!
Dags för Werner (Fredriks värdbror) och Fredrik att visa sin styrka i yxkastning.




Vänster: Sören (Tyskland), Pernille (Dansk), Marvin (Tysk), Fredrik (Svenne) & en från Thailand som jag inte minns namnet på.

Vänster: Camille (amerikan), Linnea (svenne) & Olivia (svenne)

Såhär gick folk runt, och vi såg även 1000 Jack Sparrows överallt haha!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar