måndag 11 november 2013

New York för andra gången

New York i lördags var lika underbart denna gången som sist vi var där. Nu har hela staden börjat förbereda sig för jul så de har börjat att dekorera staden. Det kommer vara helt magiskt när det är klart!

Denna gången var vi i New York endast under dagen. Min mamma körde mig tidigt i lördags morse och blev uppmötta av några andra. Det var så roligt att få träffa alla igen, och några av dem har inte varit med på alla utflykter så det var verkligen länge sedan som jag träffade vissa av dem.
Vi kom fram till NY runt 9.00. Min värd-mamma hade tjatat på mig att jag skulle ta med mig min nya vinter jacka men jag trodde inte det skulle vara så kallt så jag lät bli... dumt val. Mamma har alltid rätt. Det var iskallt! Och vi började med att åka färjan till frihetsgudinnan. Vi hade ett tajt tidsschema så vi hann inte vara på ön så länge, när vi skulle åka tillbaka igen så kom hela gruppen med färjan tillbaka förutom jag och "min" grupp som gick och flummade bort oss lite.. haha så typiskt! Detta gjorde att vi hamnade 40 minuter bakom schemat och vi fick skynda oss till nästa aktivitet där vi delade upp oss i olika grupper. Vissa gick för att se Broadway showen där de spelade Mamma Mia, andra gick till Statue of Liberty och resten (däribland jag) som inte ville betala extra utöver utgiften för att åka med på utflykten gick till Ground Zero. Vi fick dock dessutom en hel del fritid efter ground zero till shopping och sist när jag var här så shoppade jag nästan ingenting, så ville gärna få med mig någonting denna gången.

Jag, Yuki (japan), Francesca (italien) och Linnea (Sverige) var utsvultna så vi gick först till Starbucks och köpte varsin Pumpa-Latte och sedan till Subway. Sen var det dags för shopping!! Och av alla affärer man kan gå till för bra shopping i den underbara staden New York så börjar vi med att leta upp en H&M butik... haha jaja känner man sig hemma någonstans så gör man! Det var dessutom det enda stället där jag köpte något - en vinröd cardigan och svartvita mönstrade byxor.

Efter några timmar mötte vi upp med en ledare och resten av gänget som hellre ville shoppa och gick/powerwalkade till Rockafellar Center. De hade börjat sätta upp den stora julgranen nu och det var fullt med jule ljus överallt. Som sagt, jag kan inte vänta tills vi ska fira jul där med familjen så jag får se hur det är när det är klart.
Sedan gick vi till vidare till Times Square där vi fick lite fritid för att gå runt själva igen. Jag, Linnea och Francesca gick till den stora Disney affären och sedan till M&M butiken där de säljer alla sorterna av M&M. På vägen dit var det ett gäng gatudansare som hade en liten show, utan tröjor, så där stannade Fransesca med kameran i högsta hugg. Så jag och Linnea gick vidare men när vi kom tillbaka hade Fransesca bytt plats och när vi väl kom fram till där vi såg henne så var hon borta. Jag fick panik. Vi letade och letade efter henne med kunde inte hitta henne! Jag var livrädd att vi hade tappat bort henne och att hon hade virrat bort sig helt ensam. Vi var tvugna att gå tillbaka och möta resten av gruppen som var färdiga med alla sina aktiviteter och det var så pinsamt att tala om för ledarna att vi tappat bort Fransesca. Vi ringde henne om och om igen men hennes telefon var avslagen... PANIK! Helt plötsligt bara dyker hon upp från ingenstans som om ingenting har hänt. Jag har ingen aning om var hon vart med jag tror inte jag har varit så glad över att se en människa i hela mitt liv haha!

Nu när alla var samlade och vid liv så var det dags att börja dra sig hemmåt. Vi hoppade in i våra vanar/bilar och åkte skilda vägar beroende på vart man bor. Vi stannade vid ett rest stopp och käkade middag. Vi var så trötta så alla somnade i bilen på vägen hem. Jag hade dessutom bara sovit 3 timmar natten innan eftersom jag kom hem ganska sent från Amandas grillkväll. Jag var helt utmattad när jag kom hem runt tolv tiden och slängde mig i sängen direkt. Men som vanligt så har det varit en helt fantastisk dag!

Vänster: Olivia (Svensk), Anna (Tysk), Jag & Pernille (Dansk)
Vänster: Jag, Fransesca (Italienska), Dario (Italienare) och Laura i bakgrunden (Tysk)
Vänster: Anthon (Tysk), Fransesca (Italienska), Yuki (Japan) & Emerett (amerikan och värdbror
till Anthon)

Jag och Linnea (Svensk)
Rocka Fellar Center
Times Square
Disney Butiken på Times Square
M&M butiken
Lilla jag på Times Square


Nu har jag även varit här i 3 månader. Jag har gjort 1/3 av mitt år redan. Det är verkligen inte klokt vad tiden går fort!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar