fredag 29 november 2013

Thanksgiving & Black Friday



Thanksgiving
 Happy Thanksgiving! Varje år den sista torsdagen i November firas Thanksgiving här i staterna, en mycket viktig och fin tradition där familj och vänner samlas för att äta middag och påminnas om de saker vi är tacksamma för här i livet.

Jag vaknade upp av små barn som sprang utanför min dörr då de första gästerna redan hade kommit tidigt från New York. Vi skulle komma att bli ca 30 personer senare under middagen, vilket är endast familjemedlemmar. Vi är en STOR familj haha! Jag var så exalterad över att för första gången få uppleva den amerikanska traditionen så jag steg upp och gjorde mig i ordning. Min mamma hade bett mig att göra en maträtt så jag hade planerat att göra köttfärspaj. En rätt som alla var väldigt skeptiska till men som visade sig bli en av de mest populära rätterna under kvällen. Alla pratade om hur fullproppad man är under thanksgiving av all mat så jag skippade min frukost. Måste göra plats för allt ju!
Varje år är det en parad i New York som sänds live på teven vilket hela familjen satt ner och kollade på. Det är ungefär som Kalle Ankas jul på julafton hemma.

Runt 12 hade några fler gäster kommit vilket också innebar fler barn som var nyfikna på utbytesstudenten (vad det nu är för något?). Jag skulle tvunget leka med barbie, hålla handen, följa med till toan, sitta knä och sånt hela kvällen - vilket jag ärligt talat älskade! Älskar barn, särskilt när de är mellan 3-8 år gamla. Jag satt i mitt rum för mig själv en ynka pyttesekund och helt plötsligt har jag 5 andra barn på/bredvid mig och alla skulle fixa mitt hår. Kayla som är Chantes brors-dotter, 12 år, lockade det så fint så. Man tackar man tackar!

Klockan slog 4, alla gästerna hade kommit, maten var klar, bordsbönen och tacksägelserna var sagda och det var äntligen dags att äta. Den viktigaste maträtten på hela bordet var den berömda fyllda kalkonen. Fick tyvärr ingen kort på denna stora fågel för den var uppskivad innan jag hann fota. Alla hade i alla fall rätt om att det skulle vara mycket mat. Macarones and cheese, biff, grönsaker, sötpotatis, kalkon, pajer, olika sorters ris, bröd, cookies, tårtor, muffins. You name it!

Hade verkligen en av de bästa stunderna jag har haft här. Att få uppleva Thanksgiving var riktigt coolt faktiskt, även om det bara var en vanlig familjetradition. Jag är så tacksam över allt min familj gör för mig och att få chansen att vara här i staterna ett helt år och få uppleva så mycket nytt är någonting som jag högt uppskattar!







Black Friday
 På kvällen/natten mellan Thanksgiving torsdagen och fredagen är det något som kallas Black Friday. Alla äffärerna har öppet under natten och anordnar en mega stor rea. Folk blir helt galna och lämnar allting hemma och sticker iväg till affärerna för att shoppa. I vissa affärer, som till exempel Walmart där allt som redan är superbilligt kommer på rea, blir det riktiga fights över saker vilket är anledningen varför det måste vara poliser i varje affär. Tidigare år har de öppnat upp affärerna på fredags kvällen men de har börjat öppna tidigare och tidigare för varje år så nu är de framme redan under Thanksgiving kvällen.
Jag och Chante drog iväg till gallerian för oss själva pga Victoria's Secret erbjudande - Köp en bh och få en annan för halva priset. Vi kom dit och fick ställa oss i en mega lång kö innan vi kom in i affären. Det var dock inte så utplockat som jag trodde det skulle vara men vi kom i och för sig ganska tidigt runt 20.00.
Jag hittade mig två söta behåisar! Vi gick runt lite till i gallerian innan vi åkte hem igen.
Folk hade börjat bege sig av hemåt när vi kom hem igen och Chante praktiskt taget vände i dörren för att åka tillbaka till gallerian för att gå till en smink affär som kallas Sphora som öppnade sin rea kl 24.00. Mina kära vänner var samlade hemma hos Jack så jag gick över dit en stund. Vi kollade på film och bara myste innan jag var tvungen att vara hemma igen vid kl 02.00. Min familj är inte strikta med sånt alls. De flesta utbytesstudenter måste vara hemma runt 8 tiden, så jag är verkligen välsignad över att ha hamnat i min familj!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar