lördag 31 augusti 2013

Amerikanarna

Innan jag kom hit så var jag nyfiken över om alla rykten om Amerikanarna bara är bluff eller om det faktiskt är sanning. Exempelvis att nästan alla röker på, att det är omogna, att de är ytliga och snackar mycket skit om varandra. Utifrån vad jag har sett dessa 20 dagar jag varit här så finner jag att det mesta stämmer ganska bra, dock är rykterna lite överdrivna.

Röker alla på? - Nej men många. De flesta jag träffat har rökt på minst en gång och en av dem som är en av de närmsta jag har här är hög nästan varje dag. Men han är världens underbaraste människa ändå! Dock så dricker de inte alls här, det händer kanske någon enstaka gång men de har inte fester som de har i Sverige.

Är folk omogna? - Både ja och nej. Många beter sig omoget i vissa situationer. Exempelvis när de ska tävla mot varandra om vem som snabbast kommer fram till destinationen med bilen, vilket är rent jävla livsfarligt! Eller när de beter sig stöddigt mot folk bara för de vill ha bråk ect. Men jag tycker också att de flera gånger är mycket mogna. De vågar stå upp för vad de tycker och låter inte någon trycka ner deras åsikter. De (flesta) har bra självförtroende och de kan gå fram till en främling och bara börja prata. De bryr sig inte så mycket om vad folk tycker.

Är de ytliga? - Man är mer ytlig i Sverige, vad jag upplever i alla fall. Här är de mer ytliga när det gäller klädstil snarare än kroppsfigur. I Sverige upplever jag att både stil och kroppsbyggnad är essentiellt för många.

Snackar de mycket skit? - JA! Jag blev förvånad över hur mycket det pratas bakom varandras ryggar. Det har flera gånger visat sig att två eller flera som säger sig vara jätte bra kompisar sagt att de egentligen inte tycker om den andra personen och snackar skit bakom ryggen. Jag har hört så många rykten och skvaller om både folk jag känner och inte känner så jag vet inte om hälften av det är sant. Men jag tänker inte bry mig om vad rykterna säger, är det en person jag tycker om så bryr jag mig inte ett dugg om vad skvallerbyttorna säger. Men ja det är MASSA skitsnack om allt och alla.


Detta är endast vad jag upplevt och betyder inte att det är så överallt i hela usa. Det är dessutom olika mellan olika personer och alla är inte som jag skrivit, men tyvärr ganska många.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar