söndag 15 december 2013

Brevet till migsjälv

I somras när jag var på förberedelselägret i Stockholm tillsammans med alla blivande utbytesstudenter så fick vi i uppgift att skriva ett brev till oss själva. Vi skrev ner alla tankar, förväntningar och förhoppningar om hur det kommande året skulle komma att bli. När nästan halva året gått skulle detta brevet skickas till oss. Och för några dagar sedan kom det till mig på posten.

När jag såg det stora YFU kuvertet fick jag en klump i magen. Dels för att ENDAST halva året har gått och dels för att REDAN halva året har gått! Att få detta brevet var en bekräftelse av att detta året faktiskt är en tickande klocka och jag börjar smått känna att jag måste skynda på med att göra allt som jag vill få gjort innan tiden tar slut.

När jag skrev brevet i somras och när jag försökte föreställa mig mitt liv så trodde jag att det skulle vara helt annorlunda mot vad det är. I brevet har jag skrivit stöttande ord om hur jag ska handskas med hemlängtan och känslan av ensamhet. Jag var helt säker på att jag skulle dö av hemlängtan och att jag speciellt under jul skulle ha hamnat i någon form av depression. Men det faktum av att jag har det så bra här med underbara vänner och världens bästa värd-familj gör att jag trivs så bra och inte känner av den jobbiga längtan. Missförstå mig inte, jag saknar min familj och vänner i Sverige jätte mycket men jag har inte känt av någon hemlängtan. Jag vet att jag kommer att träffa dem snart igen medan jag endast har 5 månader kvar av mitt liv här. Dessutom var jag förberedd på att jag med säkerhet skulle möta på jobbiga stunder vilket gör att jag är medveten om att de jobbiga stunder endast är tillfälliga. På så sätt kan jag lättare ta mig ur svåra situationer genom att medvetet aktivera mig i något istället för att sitta hemma och deppa.
Det har varit jobbigt vissa stunder men allt annat som jag har varit med om har gjort att de jobbiga stunderna varit värt det. Jag längtar tills jag får träffa alla där hemma igen men ännu är jag inte redo att åka hem. Tiden har gått alldeles för fort och jag hoppas bara att de kommande månaderna inte kommer gå fullt lika fort!

På baksidan av brevet hade jag skrivit en lista på vad jag ville göra under året. Och jag måste säga att jag har varit ganska duktig och fort det mesta gjort, dock har jag "testa friterad snickers", "Äta chicken terriacky från Subway" och "Vara aktiv i en sport" kvar av:

1. Testa friterad snickers - (frågade min familj om detta men de hade aldrig hört talas om det. får kanske nöja mig med frietrad Oreo kaka)

2. Köp kaffe från Starbucks - Check

3. Testa Chicken Terriacky från Subwaw - Tips från min kära vän Dahlis

4. Äta frozen yoghurt - Check

5. Shoppa i New York eller Washington - Check (vill dock åka till Washington)

6. Bli inte tjock! - Host* Host*

7. Var aktiv i någon sport - Ska börja i track and field under våren

8. Håll familjens regler - Check (inte för att min familj har några direkta regler. Jag är väldigt fri i jämförelse med andra utbytesstudenter)

9. Ta mycket bilder och samla minnen - Gör så gott jag kan

10. Fira Amerikansk Halloween & Thanksgiving - Check

11. Gör något typiskt Amerikanskt - Räknas beställa den största glassen och lägga till alla tillbehör?













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar