onsdag 18 december 2013

Lovely Christmas Consert

TisdagsKören har länge varit förberedd och redo inför gårdagens julkonsert. Vi har övat in ett flertal jullåtar, vissa som jag hört tidigare och andra som var helt nya för oss alla. Efter skolan gick jag, Amanda och Cory till Salad Works för att käka nåt innan vi var tvugna att vara tillbaka i skolan för att hoppa på bussen som skulle ta oss till Wilmington. Vi hade på oss våra konsert kläder - svarta långklänningar och svarta platta skor för kvinnorna och skjorta och väst for killarna.
Vi kom fram till kyrkan som vi skulle sjunga i och när jag steg in och såg insidan så blev jag som förlamad. Jag har aldrig tidigare sett en sådan vacker kyrka i hela mitt liv. Det var inte så speciellt stort men det var högt i tak, allting var vitt, den stora orgel var i mitten längst fram och akustiken var grym. Det var pyntat och fint inför jul och man fick bara en känsla av lugn. Sån underbar fin kyrka!
Vi hade några få timmar att få allt i ordning och öva. Som ni vet så är min lärare väldigt sträng och vet exakt hur han vill ha det och inför varje konsert/uppvisning är han superstressad för han vill prestera så bra som möjligt och vill att det ska vara perfekt. Så när männen övade på sin sång så bara avbröt han dem och sa att endast de killar som är med i Ensemble (de bästa) fick göra sången. Så de flesta fick inte sjunga för han tyckte det lät dåligt. Så alla var ganska upprörda, stressade och smått nervösa för vi trodde att något skulle gå fel.

När det var dags att börja och folk började droppa in gick vi upp på övre våningen och sjöng julsånger under tiden som folk kom in så det skulle låta som "ängla kören" när de steg in.
Vi hade resten av konserten framme vid altaret. Akustiken i kyrkan gjorde så att det lät helt fantastiskt! Efter vi sjungt en sång som heter O Salutaris såg vi hur Mr Tejadas haka började skaka och hur hans ögon började vattnas. När han blir så rörd så vet vi att det lät bra. Yesss NAILED IT!

Alla är verkligen hur duktiga som helst och väldigt professionella. Efter konserten sa min värd-mamma "It was so good, Mr Tejada could make money out of you guys. He should've claimed a fee" haha!
En bra start inför jullovet på fredag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar