torsdag 26 december 2013

My American Christmas

December 25th. The most beautiful time of the year ~ Christmas!

Min julafton var jätte mysig. Jag spenderade den med min härliga värdfamilj och släktingar. Jag vaknade upp på morgonen av att jag hörde snabba, hårda fotsteg komma närmare och närmare mitt rum och helt plötsligt slängs dörren upp och Chante kommer inspringandes och hoppar upp i min säng och skriker "Agnes it's Christmas!! Merry Christmas Agnes, get up, get up!". Hon älskar julen... uppenbarligen haha!
Hela familjen gick ner till den stora julgranen, tände brasan och satte på julmusik. Chante fick vara vår tomte och dela ut paketen. Jag fick många fina presenter av både min amerikanska familj och min svenska familj.
Mamma och pappa i Sverige hade skickat årets julkalender som mamma gör varje år vilket var det som jag blev mest glad över! Det kändes lite konstigt att inte vara med dem i år men jag fick i alla fall skypeat med mamma och pappa en stund efter vi hade öppnat alla paket.

Paket jag fick:
från Sverige

- lösgodis och choklad
- Kalender med familjebilder
- Smink penslar/borstar
- Trådlös bluetooth högtalare (vilket jag redan använt flertal gånger)
- Metall tofs att sätta i håret
- Halsband och örhängen





från värdfamilj

- Morgonrock
- Yoga pants
- Hollister tröja
- Pink tröja
- "Aladin byxor"
- Linne
- Kit med smink borstar


Tack för alla fina presenter!!

Min mamma gjorde våfflor och bacon till frukost innan vi gjorde oss i ordning för att åka till New York på julmiddag. Vi stannade till hos Chantes farmor Fannie för att säga God Jul. Hon är så söt och gav mig ett litet spa kit! Sedan åkte vi även till min värdpappas bror där Jackie och Jannet även var ( de som var med oss på hotellet i Maryland). Även dem gav mig presenter: Ett nagellack kit och en ram att hänga i julgranen från min pappas bror och ett pyjamas kit av Jackie. Jag hade verkligen inte förväntat mig det så blev jätte glad!

Äntligen var vi påväg till New York. Min värdpappa ville inte åka med så det var bara jag, Chante och min mamma. Middagen var hemma hos min mammas son och Chantes halvbror Gashar och hans sambo. Det var mostrar, farbröder, morföäldrar, syskon och barn. Alla är så himla söta och gulliga, älskar min mammas sida av släkten. När alla kommit började vi med att spela ett sällskapsspel medan vi väntade på att maten skulle bli klar. Det var ett ordspel och måste säga att jag var inte så dålig ändå. Som alltid när det finns tävlingsmänniskor som är i hugget blir det högljudda diskussioner angående om hur regelboken ska tolkas haha! När maten var klar var jag ursvulten och det var så gott. Det var samma mat som vi åt på Thanksgiving. Det är olika i olika familjer angående om man äter julskinka eller kalkon men vår familj hade kalkon. När det var dags för efterrätt var jag alldeles för mätt för att få i mig något mer.

En skillnad med svensk jul och amerikansk är framförallt att det fortfarande var ljust vid 4 när vi kom dit haha, men också att i Sverige har vi massa olika sorters julgodis medan de har olika sorters julkakor och chips istället på snacksbordet. Och istället för Kalle Anka så var basketboll,matchen på på teven. Men i det stora hela så firas jul på samma sätt, vilket jag tycker är coolt trots att man kommer från helt olika kulturer och länder.

Efter maten var barnen alldeles för otåliga så det var dags att öppna paketen. Jag hade inte förväntat mig att få något här heller men jag fick världens mysigaste strumpor av min mammas syster Sandra (som hade avgångsfesten i new york för ett tag sedan) och en massage sak av hennes yngsta syster som är mamma till de härliga barnan Maya och Loren. Tack!

Kvällen flöt på, barnen lekte med sina julklappar, resten av folket minglade och snart var det dags för oss att åka hem igen. Det var en jätte bra julafton med härliga och mysiga familjemedlemmar. Jag hoppas att alla där hemma hade en jätte bra jul. Jag hoppas även att alla utbytesstudenter har haft en underbar amerikansk jul var ni än må vara!

Tack Svenska familjen för armbandet!


Gashar
Söta lilla Maya
Moder och Maya
Moder och son Gashar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar